Alle standpunten

Financiën en bestuur

In Zuid-Holland werken we continu aan het herwinnen van vertrouwen in de overheid. We zijn een zelfbewuste provincie, met heel afwisselende gebieden. Stedelijk en agrarisch. Eilanden en meren. Stranden en polders. In die verscheidenheid biedt de provincie ondersteuning aan inwoners, bedrijven en andere overheden, handelend vanuit het algemeen belang en opererend als één bestuurlijke eenheid. We richten ons primair op onze kerntaken en zorgen daar voor uitmuntende dienstverlening in goede samenwerking. We durven onze rol als handhaver te pakken, ook in moeilijke dossiers. We investeren in goede relaties met rijk, overige provincies en andere belangrijke partners zoals de MRDH. Daarbij zijn we ons bewust van elkaars taken en verantwoordelijkheden. Dit doen we allemaal met de belangen van de Zuid-Hollanders en de Zuid-Hollandse bedrijven voorop. Zij zijn het die ons werk mogelijk maken. Aan hen zijn we daarvoor effectiviteit, kostenbewustzijn en doelmatigheid verschuldigd. Waar nodig pakt de provincie een coördinerende rol.

Financieel gezond

Richten op de kerntaken

We willen een financieel gezonde provincie zijn, die zich primair richt op de hiervoor beschreven kerntaken. Uitvoering van de kerntaken is van wezenlijk belang. We moeten steeds kijken of een bepaalde taak bij de provincie past en hoeveel we eraan gaan uitgeven.

De lasten moeten dus voor de burgers te overzien zijn. De motorrijtuigenbelasting vormt nu de belangrijkste inkomensbron naast het provinciefonds. De uitkering uit het provinciefonds zijn feitelijk al enkele jaren niet gestegen.

Motorrijtuigenbelasting

De auto is geen melkkoe

Een deel van de landelijke Motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat naar de provincies, de grondslag van de MRB is echter ook al een aantal jaren niet gestegen. Daarbij komt dat autobezitters meer betalen dan anderen. Een algemene heffing is dus eerlijker. In het regeerakkoord staat dat dat naar alternatieven voor de MRB voor na 2025 gaat worden gekeken. Dat moet echt gebeuren.

Het is gepast om het wegvallen van MRB als inkomensbron voor de provincie te compenseren via het Provinciefonds of een aparte ingezetenenheffing. Dat laatste is goed denkbaar, maar dan moeten we vermijden, dat de provincie ook een soort Belastingdienst wordt en komt met een eigen inkomenspolitiek.

Brussel

EU subsidies zijn meer dan welkom

In Brussel bij de EU zijn ook voor provincies subsidies te krijgen, dus ook voor ZuidHolland. Daarom blijven we investeren in het vertegenwoordigen van het ZuidHollands belang in Brussel.

Flex

Vast in dienst

De provincie is goed voor haar mensen, uiteindelijk maken zij het succes van Zuid-Holland. We werken zoveel mogelijk met personeel in vaste dienst, in plaats van tijdelijke contracten of inhuur van ZZP’ers. Wel blijven er mogelijkheden voor specialistisch personeel en tijdelijke vervanging.

Crisis

Provincie pakt haar rol in uitdagende tijden

In tijden van nood zoals bij woningbouw of opvang van asielzoekers durft de provincie ook haar rol te pakken als voortrekker. Om te zorgen dat de lusten en lasten evenredig verdeeld worden onder de gemeenten. Meedenkend daar waar het kan, streng daar waar het moet.

Gemeenten

Wij staan voor de steden en dorpen

De provincie is de onmisbare schakel tussen rijk en gemeente. We staan voor onze gemeenten. Zij zijn het eerste aanspreekpunt van de Zuid-Hollanders. Niemand kent de weg beter in straat en wijk dan de inwoners en hun gemeente. We steunen gemeenten met ambitie zoals Delft die met het programma ‘De kracht van Delfts blauw verzilveren’ op zoek gaan naar nieuwe kansen en financiële versteviging van hun begroting.

Als provincie staan we open voor lokale initiatieven en vragen. We gaan in gesprek maar weten ook waar onze rol ligt als verantwoordelijke voor de eindbeslissing en als toezichthouder. Die pakken we pas nadat het goede gesprek onvoldoende resultaat geeft.

Een sterke en zelfstandige gemeente heeft de financiën op orde, is in staat om te voldoen aan haar wettelijke taken en plichten, zowel intern als naar haar inwoners toe. Denk daarbij aan voldoende informatie en participatie maar in de praktische zaken zoals tijdig verlenen van vergunninge

De provincie is helder naar gemeenten daar waar het gaat om haar coördinerende rol. Gemeenten hebben baat bij duidelijke taal en afspraken en de provincie ook.

Herindeling is bij sterke en gezonde gemeenten niet aan de orde, tenzij dit door gemeenten zelf wordt gevraagd zoals bij Voorne aan Zee. Fusie is alleen aan de orde daar waar gemeenten op meerjarige basis niet meer zelfstandig uit hun problemen kunnen komen.

Participatie

Meepraten en meebeslissen

Daar waar we als provincie uitvoerende taken vervullen, zijn we ons bewust van onze rol en zorgen voor uitmuntende communicatie en participatie. We behartigen het algemeen belang zonder het individu uit het oog te verliezen.

Vergunningen

Duidelijke taal

Belangrijk is hierbij dat we de taal van vergunningen begrijpelijk en overzichtelijk houden zodat het voor omwonenden helder is wat wel en niet mag en voor ondernemers overzichtelijk blijft aan welke verplichtingen zij moeten voldoen. We werken verder aan het eenvoudiger maken van de aanvraag van een vergunning, maar we toornen niet aan de normen.

Andere standpunten